Dit kun ook jij schilderen! Een werk van Hopper

BM: Op welk materiaal heb je dit schilderij gemaakt?
Rob de Slegte: Linnen doek

BM: Wat is het formaat?
Rob de Slegte: 1 meter bij 1 meter

BM Hoe lang heb je er ongeveer over gedaan?
RdS: Met intervallen circa 2,5 maand. Daar zitten 2 volledige zaterdagen bij Marjan in en voor de rest de nodige uurtjes die ik thuis aan het schilderij heb gewerkt. Heerlijk ontspannen om te doen.

BM: Wat was makkelijk om te schilderen?
RdS: Ik hou wel van gedetailleerd werken. Dat gaat me ook redelijk makkelijk af. De details in het schilderij vond ik dan ook het makkelijkste om te doen. Het op het doek mengen van kleuren vond ik ook leuk om te doen. Dat had ik nooit eerder gedaan op deze manier en ik ben vaak verbaasd dat je met relatief weinig kleuren de werkelijkheid kan benaderen. Dat is veel experimenteren. Het gaat ook niet altijd goed, maar het lukt meer keren wel dan niet.

De stijl waarin Hopper schilderde is veel vrijer en minder precies dan ik het heb gedaan. Zou het best willen doen zoals hij het deed, maar ik verval toch steeds weer in mijn ,,stijl’’. Strakke lijntjes, secuur, bijna realistisch. Ieder zijn gebrek.

BM: En wat was moeilijk om te schilderen?
RdS: In het schilderij zitten grote vlakken van dezelfde kleur (de weg rondom het benzine station). Die kleur kreeg ik moeilijk te pakken. Er zitten zeker 5 lagen onder de definitieve laag. Vaak had ik te weinig verf gemengd en moest ik opnieuw mengen, dat gaf dan weer kleurverschil en moest het weer opnieuw gebeuren. In verhouding heeft dit het meeste tijd gekost.

BM: Op welke problemen stuitte je?
RdS: Grote vlakken in dezelfde kleur vraagt om een goede inschatting hoeveel verf je moet mengen. Ook heb ik de nodige keren met mijn hand in nog natte olieverf gezeten en andere delen vies gemaakt. Een voordeel van olieverf, lange droogtijd waardoor je lang kan doorwerken in de kleuren, is ook het nadeel. Het blijft lang nat.

Het allergrootste probleem had ik met het opzetten van het werk. Mijn maatvoering en perspectief klopte werkelijk niet. Het heeft me een dag frustratie gekost omdat het niet opschoot. Aan het einde van de dag stonden er een waardeloze schets op het doek. Uiteindelijk heb ik een vergroting op schaal laten maken van de oorspronkelijk afbeelding en die overgenomen op het doek. Dat gaat veel sneller. Vervolgens heb ik de lijnen overgenomen en de onderlaag met acrylverf opgezet.

BM: Heb je hulp gehad?
RdS: Uitsluitend de vakbekwame hulp van Marjan. Zij heeft me zoveel technieken en trucjes geleerd waardoor ik dit schilderij heb kunnen maken. Ik ben er buitengewoon trots op het resultaat.

 BM: Hoe kwam je op dit onderwerp?
RdS: Edward Hopper schilderde het onderwerpen uit het Amerikaanse leven en landschap en plaatste die in een onwerkelijke achtergrond. Zijn schilderijen stralen zomerse lomigheid uit. Dat bevalt me erg. Daarnaast geven zijn schilderijen mij nostalgische gevoelens. Zijn Amerika ,,ken’’ ik van mijn Amerikaanse reizen. ,,Gas’’ van Hopper is een van mijn favorieten. Ik kan in het schilderij kruipen en voel hoe de avond valt. Het is warm, loom. Op de plaats van het benzinestation is verder niets te beleven. Het licht van het huisje maakt een mooie baan naar buiten. De man moet nog zelf de meterstand noteren. Ik heb nog net iets van die tijd meegemaakt en kan met een dergelijk benzinestation nog wel herinneren. Gewoon een pomp. Alleen benzine en olie. Meer niet. Geen chips, bier, snoep, houtblokken en bloemen. Benzine. Die een man in je tank giet voor je.

BM: Hoe lang, denk je, zou men les moeten hebben om dit te kunnen schilderen?
RdS: Je schildert van een voorbeeld dus het gaat voornamelijk om techniek. Je moet gevoel krijgen bij de kwasten die je nodig hebt. Kijken naar kleuren en die zo goed mogelijk benaderen op je palet. Maar het is vooral oefenen, oefenen, oefenen en dan doen, doen en nog eens doen. Leren van je fouten. Enig ,,talent’’ helpt. Maar vooral een goede leermeester die je als je op dood spoor zit weer vlot trekt.

BM: M.a.w. zou een leerling na 1 jaar zich aan iets dergelijks kunnen wagen?
RdS: Technisch gezien zou dat kunnen. Het kan natuurlijk een totaal ander schilderij zijn.