Marloes de Graaff (*1956, Bogota, Colombia), kind van Shell-ouders. Vader geoloog bij Shell, moeder lerares Frans. Getrouwd met ook een Shell-man en heeft vanwege zijn functie veel in het buitenland gewoond o.a. New Orleans, U.S.A. Marloes heeft drie dochters.

Marloes in gesprek met Rein Aardema, hoofdredacteur van Boulevard Magenta Magazine.

Klopt de advertentie wel?

Enige jaren geleden nam Marloes de Graaff tijdens een bezoek aan Museum More de gratis Kunstkrant mee naar huis. Tijdens een verloren kwartiertje bladerde zij er doorheen, maar eigenlijk had zij daar geen tijd voor.
Totdat haar oog viel op een advertentie van Boulevard Magenta…

,,Dat wil ik al jaren, dacht ik direct, ambachtelijk  schilderen zonder dat verhevene dat ik dikwijls bij andere cursussen zie…
Ik schilderde al wel, maar dan loop je toch tegen problemen op die ik niet zelf kon oplossen.

Daarna enige keren de website bezocht. Klopt het wel wat in de advertentie stond? Toen Marjan benaderd en ik kon eigenlijk direct beginnen.

In 2018 begon ik met de Zomervakopleiding, met ei-tempera… en dat wilde ik helemaal niet, ik wilde schilderen met olieverf! Marjan stelde mij gelukkig gerust, het was de basis, olieverf kwam later. En dat klopte waarna ik instroomde bij de Oude Meesters. Dat doe ik nu voor het 3e jaar.

Het geleerde in praktijk brengen

Als de cursus er op zit, wil ik het geleerde in de praktijk gaan toepassen.
Ik heb de luxe dat ik een kamer heb waar ik ongestoord kan werken. 

Mijn plan

Een paar maanden geleden kreeg ik van een vriendin stukjes van bidstoelen, 4 paneeltjes in trapeziumvorm en die wil ik graag beschilderen met portretten van familieleden. Maar niet zo maar een portret, dat zou wel erg saai worden.
Ik heb de toekomstige modellen stapels modetijdschriften gegeven. De bedoeling is dat ze kleding uitzoeken die zij erg mooi vinden, die ze zelf naar een feest zouden willen dragen. Dat gebeurt natuurlijk niet, maar ik kan hen dan schilderen met de kleding die ze nooit zullen dragen.
Dat zal een heel gepuzzel worden.
Een goede houding vinden, de kleding er op schilderen, achtergrond verzinnen, kortom veel fotograferen en veel problemen zien op te lossen waarbij ik de flexlessen van BM als prima achtervang kan gebruiken. Ik denk daar toch wel een jaar mee bezig te zijn.
Ik heb trouwens nog een 10-tal gelijksoortige panelen bij een timmerman besteld.

De aanloop

Vroeger heb ik bij de Vrije Academie in Den Haag veel aan modeltekenen gedaan. Snel en groot met houtskool of acryl. Net zo lang doen totdat je de vaardigheid en snelheid in je vingers hebt. Maar de Vrije Academie is helaas wegbezuinigd.

Ook heb ik jarenlang een portretbemiddelingsbureau, Portret Connect, gehad waarbij ik een 20-tal portretschilders bij elkaar bracht en als mensen hun portret wilde laten schilderen kregen ze bij mij de keus een bepaalde kunstenaar, een bepaalde stijl uit te zoeken. Op kunstbeurzen huurde ik een stalletje waar belangstellenden informatie konden krijgen over Portret Connect. Portret Connect liep goed totdat de euro werd ingevoerd in 2001. Dat jaar erop ging ook nog wel, maar toen kwam men er achter dat de euro wel erg duur, 2,20 gulden, was en liep het aantal opdrachten achteruit. Tja, toen moest ik helaas stoppen mede omdat ik ook niet commercieel genoeg was.

Gelijktijdig heb ik freelance voor Shell gewerkt, sollicitatiebrieven screenen. Niet de doorsnee sollicitatiebrieven, maar brieven waarin de antwoorden stonden die PZ middels open vragen aan sollicitanten gesteld had. N.a.v. de antwoorden beoordeelde ik dan of men een loket verder mocht gaan. Ik woonde om de hoek bij de Shell in Den Haag dus dit werk kon ik thuis doen. Makkelijk want de kinderen waren ten slotte nog thuis.

Olieverf op paneel 30 x 40 cm. In dit schilderij analoog aan een foto van Micky Hoogendijk heeft Marloes 1 van haar 3 dochters geschilderd.

Olieverf op paneel 10 x 15 cm. Dochter met papegaai. Deze afbeelding is geïnspireerd op de middeleeuwse tapijten die in het Musée de Cluny in Parijs hangen en waarop vaak de eenhoorn, de mooie maagd, vosjes, honden en veel botanische zaken zijn afgebeeld. Marloes en haar dochter delen hun interesse voor de Middeleeuwen daarom heeft Marloes haar zo geportretteerd.

Taal aan zee

Vandaag de dag is Marloes verbonden als vrijwilligster aan Taal aan Zee in Den Haag. Ze geeft daar Nederlandse taal- en spreekvaardigheidlessen aan asielzoekers en vluchtelingen. Een goede, professionele club met een groot aantal gedegen opgeleide vrijwilligers w.o. Marloes.
,,Turkse mensen, Iraniërs, Syriërs zitten bij me in de klas en ik neem mijn pet voor ze af want ik begrijp nu hoe ingewikkeld de Nederlandse taal voor buitenlanders in elkaar zit.
Ze werken keihard en hebben doorzettingsvermogen. Het zijn over het algemeen goed opgeleide mensen die een behoorlijke baan hebben moeten achter laten. Banen die ze hier praktisch niet meer kunnen krijgen. Daarnaast geef ik ook nog Engelse les aan de Volksuniversiteit.

Olieverf op paneel 10 x 15 cm.

Andere hobby’s?

Mijn kennis over de Nederlandse literatuur kan in een luciferdoosje. Ik lees vrijwel uitsluitend Engels. En het liefst geschreven door vrouwen omdat zij dikwijls een interessante visie hebben op de vrouw in bepaalde tijdperken, Nu lees ik alles van de Engelse Jane Gardam (*1928). Je ziet het vaak dat vrouwen op latere leeftijd gaan schrijven omdat ze eerst voor hun gezin moesten zorgen, maar als ze eenmaal beginnen schrijven ze de meest fantastische boeken.
Penelope Lively (*1938) is ook zo’n schrijfster. Haar Moon Tiger heeft een eigenzinnig funky hoofdpersoon.
Historische romans zoals geschreven door Hillary Mantell (*1952).
Ik ben ook lid van twee leesclubs en lees dan ook tegen de klippen op.
En mijn man doet ook mee, als enige man…
Verder tennis en wandel ik in een hoog tempo, dat laatste doe ik al 30 jaar.
Dagelijks ondervind ik de heilzame werking van een stevige wandeling.
Na een dag schilderen op de zaterdag geniet ik van een bosrijke wandeling rond Laag Soeren.  In de winter struin ik zelfs zonder vrees door een donker bos. Ik weet de weg inmiddels.
Ook luister ik graag naar Engelse podcasts zoals geschiedenis, mental health.
Ik ben een enorme fan van de Amerikaans Krista Tippett die mensen interviewt ,,about the immensity of our lives’’, meer dan 200 miljoen keer gedownload. Een enorm goede interviewster die dikwijls een klik met de geïnterviewde heeft.
Laatst heb ik De Bourgondiërs van Bart van Loo gekocht, lastig leesbaar. Ik vond dit boek breedsprakig en meanderend. Maar de 8-delige podcast van dit boek is prachtig.

(Deze serie is gratis te downloaden, zie hier)

Met een vriendin die ooit kunstgeschiedenis heeft gestudeerd, ga ik eens per maand op museumbezoek. Meestal in de Randstad, Tilburg, Den Bosch. Ik houd erg van moderne kunst vooral als er een lekkere dot ironie of humor in zit. Verder houd ik erg van de Belg Luc Tuymans (*1958) en  Koen Vermeule (*1965). En Pieter Knorr die laats in de BM Nieuwsbrief stond. Prachtig die zachte lijnen.  Minder bekend maar niet minder mooi werk levert Marijk GerritsmaZij woont en werkt in Jipsinghuizen, Groningen. Haar werk is prachtig geabstraheerd en ook weer met die zachte lijnen. Om je vingers bij af te likken.
Net als ooit Van der Weyden, Durer, Van Eyck. Ik ben ook naar de restauratie van Lam Gods in Gent geweest en binnenkort ga ik naar de tentoonstelling zelf. Ik heb gelukkig een kaartje kunnen bemachtigen.

Olieverf op paneel 40 x 40 cm.

Syrische ellende

Hieronder drie werken met ,,de Syrische ellende”.
,,Dit gaat mij aan het hart, omdat het niet voor te stellen is hoe het is om je huis en haard in puin te zien. Zoveel kapot, zoveel leed bij de mensen daar.
Ik ben van mening dat ook dat niet vergeten mag worden, hoewel het wel een x-aantal duizend km ver weg is van ons.”

Kort na dit gesprek kwam het coronavirus over ons heen en er borrelde een paar vragen op…

1. Zit je nu noodgedwongen thuis of werk je misschien wel vanaf huis?

Ik ben al de hele week bezig met het onder de knie krijgen van allerlei virtuele platforms waarmee ik mijn wekelijkse taallessen kan geven, om uiteindelijk een keuze te kunnen maken voor welke het beste werkt. Daarnaast moet ik die taallessen zodanig organiseren dat ik alle bijbehorende oefeningen netjes op een rijtje heb staan, zodat ik ze makkelijk kan aanbieden wanneer we eenmaal bezig zijn met de virtuele les. E.e.a. heeft best wel wat voeten in de aarde, of beter gezegd ijverig getik op mijn toetsenbord, als ook regelmatig hardvochtig gevloek.

2. De school is t/m juni dicht, tenzij er een wonder gebeurt, maar schilder je nog?

Ik ben vorige week bezig geweest met schilderen, maar liep weer tegen ongeveer het zelfde probleem op, hoe maak ik goede schaduwen in de huid, zodanig dat ze natuurlijk overkomen. Welke kleuren gebruik ik daarvoor? Hoe krijg ik de huid sowieso lichter en doorzichtiger (nou ja, natuurlijk niet echt, maar dan gelaagder waarschijnlijk). Het lijkt of alle info uit de afgelopen cursussen even niet te vinden is in mijn brein.

3. Je hebt nu waarschijnlijk ,,een vracht aan vrije tijd’’, hoe vul je dit in?

De vracht aan vrije tijd is de laatste week verdeeld over het in de vingers krijgen van de digitale platforms, de frustratie die dat met zich meebrengt, het huis schoonmaken (was 1 ochtend), dagelijkse wandeling (soms twee), contact houden met familie en vrienden via FaceTime, het schrijven van brieven en kaarten, lezen van de krant en boeken. Het maken van tekenopdrachten die ik samen met mijn middelste dochter en een vriendin uitwissel. Het aanstormend onkruid als een haas uit de tuin verwijderd. Het piekeren over hoe deze crisis allemaal zal lopen, en wat voor impact het heeft op de levens van iedereen.  Zo’n dag is om voor je het weet. De week ervoor was ik in een vakantiestemming en nam ik een aantal dagen achter elkaar de kwast ter hand. Deze week is het schilderen er compleet bij ingeschoten. Het eindelijk eens uitmesten van stapels en kasten, daar ben ik nog helemaal niet aan toegekomen.

Zie je op tegen verveling die vast komt naarmate de crisis voortduurt?

Nee, ik zou het wel een interessante ervaring vinden om dat weer eens te mogen voelen.

Detail achtergrond Meisje in Schilderijlijst van Rembrandt door Marloes