Jolien Westerbroek (*1963, Apeldoorn) is freelance grafisch ontwerper en illustrator. Daarnaast bestiert zij met haar man een indoor skatepark/jongerencentrum en heeft ze ook nog een bescheiden Reconnective Healing praktijk. Kortom, waar haalt zij de tijd vandaan om nog eens een driejarige cursus oude Meesters bij BM te doen?

Jolien met de opzet van haar Van Eyck.
Jolien Westerbroek en Marjan Smit kennen elkaar uit Deventer.
Na een aantal jaren niet te hebben geschilderd, zag zij dat Marjan met Boulevard Magenta was begonnen en kreeg ook weer zin om te gaan schilderen.
,,Ik wist uit ervaring dat Marjan een hele goede en leuke docente was en ik wilde graag schilderen zoals de oude meesters, dus… 1 en 1 is 3.
De hele ambachtelijke aanpak spreekt mij erg aan. En ja, dit heb ik nodig. Hier kan ik mijn ziel en zaligheid in stoppen. Ik vind hier rust in.
De ei-temperalessen bij BM waren een openbaring. Ik had dit nog nergens geleerd. Wat een prachtig materiaal en bijzondere techniek!
Werk van Jolien.
Ik heb bij BM een jaar -af en aan- gewerkt aan een icoon van Sint Joris in ei-tempera. Van elke stap in het proces heb ik genoten. De wetenschap dat dit icoon daadwerkelijk in de allemanskapel St Joris midden op de Wallen in Amsterdam zou komen te hangen, gaf me de moed om door te gaan en er iets waardigs van te maken.
In Januari 2020 is het icoon gewijd door een goede vriend en priester. Hij en zijn vrouw werken en wonen op de Oudezijdse wallen, hun huis en opvang is gekoppeld aan de kapel. Een hele bijzondere plek. Hij is een priester voor de Anglicaanse kerk en is gek op iconen. De Anglicaans kerk heeft geen tradities op dat vlak dus hij heeft er een hele mooie Byzantijnse tekst en inwijdingsritueel voor gevonden. Het was een prachtige dienst, in een klein gezelschap gevierd met zang en wierook, wijwater en mooie teksten. Ook ik mocht wat vertellen over het maakproces en de betekenis van de onderdelen in de icoon. Ik heb verteld over mijn worsteling met het materiaal en de draak, over de vele gezichtjes van St Joris en de vergelijking met de diversiteit aan bezoekers van de kapel. Mijn onhandige foutjes die leidden tot drie lagen bladgoud met een verwijzing naar de drie-eenheid en het in één streek moeten zetten van de strakke lijn die de lans voorstelde, die met hulp van de hand van Christus (welke rechts bovenin uit een mouw komt) daadwerkeijk in een keer was gelukt. St Joris hangt er prachtig. Het kapelletje kan dag en nacht worden bezocht dus we moesten het wel goed vastmaken aan de muur. Maar daar kon mijn man, met zijn jarenlange ervaring in zijn Art Gallery, gelukkig heel goed mee overweg.
Haar icoon.
Mijn moeder was zeer creatief, zij schilderde, kon goed kleding maken en gaf knutsel- en orgelles. In de kamer stond een kerkorgel met pijpen en al. Mijn vader was technisch creatief en kon alles wat met elektronica te maken had aan elkaar knopen, hij had er o.a. een kast vol van gebouwd waarmee het kerkorgel werd aangestuurd. De blaasbalg loeide in de schuur. 
Van kinds af aan heb ik getekend en geschilderd. Niet dat ik er goed in was, maar ik was er wel altijd mee bezig. In schriftjes, op papiertjes en examenformulieren, de leraren werden er gek van.
Na de middelbare school ben ik naar de Hoge School voor de Kunsten (HKU) in Utrecht gegaan waar ik negen jaar heb gestudeerd en twee opleidingen heb afgerond. Eerst deed ik de dagopleiding als graficus en illustrator, daarna volgde ik de vierjarige avondopleiding grafisch ontwerpen en typografie. Dat waren heerlijke studentenjaren.
Tijdens de avondopleiding als grafisch ontwerper, ging ik werken bij het ziekenfonds in Utrecht op de afdeling communicatie.
In die tijd moesten ziekenfondsen zorgverzekeraars worden en werd er veel gefuseerd. Utrecht ging samen met Amersfoort en werd Anova verzekeringen. Dat hele proces van het samenvoegen van huisstijlen en de meer marktgerichte aanpak mocht ik begeleiden. Dat was een groot en leerzaam project.
Na nog enkele fusies werd het bedrijf tenslotte het bekende Achmea en nam een reklamebureau onze werkzaamheden over. Ik mocht weg maar dat kwam me wel goed uit. Ik kreeg de lichtbak en opdrachten mee, kocht een grote nieuwe Apple desktop computer en een Apple laptop (zo’n beetje de eerste op de markt) en werd fulltime freelancer. Wat een vrijheid! Ik ontmoette in die tijd mijn Amerikaanse man David en heb een periode vanuit zijn Art Gallery in Carmel, Californië gewerkt. Clint Eastwood was daar toen burgemeester herinner ik me nog. Ik vond het er prachtig, maar David wilde heel graag weg uit Amerika. Ik had al een huisje gekocht in Apeldoorn, dus daar zijn we gaan wonen. Achteraf een goede beslissing, denk ik. Jarenlang heb ik de kost verdiend met toegepaste kunsten; grafisch ontwerpen, beeldbewerking, illustraties en soms fotografie, maar ik ben ook altijd bezig gebleven met de vrije kunsten.”
Illustratie en twee schilderijen van Jolien.
Wat trekt je aan in ,de kunst’?
,,Ik ben gek op de oude meesters: Frans Hals, Rembrandt, Gerard Dou maar vooral op Van Eyck. Ik ben nu zo blij dat ik als werkopdrachten bij de opleiding Oude Meesters een portret van Van Eyck mag schilderen. Eindelijk mijn eigen Van Eyck! Het is zo waanzinnig knap wat hij gemaakt heeft. Ik heb niet de ambitie dat ik dat ooit zo ga kunnen, maar wil het graag proberen!
Ik heb wel eens over een tijdgenoot/schilder van Van Eyck gelezen dat toen hij een schilderij van Van Eyck voor het eerst zag, hij acuut met schilderen stopte omdat het niveau van Van Eyck voor hem onbereikbaar was.
Op de academie was het ‘not done’ als je realistisch werk maakte, het moest allemaal abstract zijn. Toch wilde ik toen al het ambachtelijke schilderen erg graag leren. Ook van abstract kan ik overigens wel genieten, hoor. En van Van Gogh. Wat een power zit er in zijn schilderijen, elke kwaststreek is doelgericht. 
Wat muziekstijl betreft, kies ik vaak voor ambient, Biosphere bijvoorbeeld.
Het geeft een soort achtergrond voor als ik aan het werk ben, maar er kan ook een stevig basritme onder liggen voor de fysiek actievere momenten. Veelal met elektronische instrumenten, maar ook met buitengeluiden.
Lezen doe ik voornamelijk boeken over spiritualiteit of kunst.
 
Ik ga ook graag naar een boerderij van vrienden in Uddel, daar ontspan ik en voel ik me erg thuis. Ik ben gek op dieren en vind koeien prachtig. Daar loopt vanalles rond. Het heet De Knuffelboerderij omdat je er kan knuffelen met koeien. Ik heb hun huisstijl en website gemaakt, zo heb ik ze leren kennen. Soms ga ik er lekker zitten tekenen of schilderen. Zoek het maar eens op, het is een bezoekje meer dan waard. 
Qua grafiek heb ik leren boekdrukken en etsen maar maak en druk ik nu nog voornamelijk linosnedes, ook allemaal ambachtelijke technieken. Daar hou ik van. En tot slot doe ik soms ook nog aan brandschilderen. Dat is het beschilderen van glas met speciale verf die vervolgens wordt gebrand in de glasoven en vervolgens vaak wordt verwerkt in glas-in-lood ramen.
De laatste tijd schilderen mijn man en ik echter veel buiten; pleinair zogezegd. Ook erg leuk. Hij heeft overigens meer talent op dat vlak dan ik.”
Als grafisch ontwerper werkt Jolien voor veel verschillende grote en kleine klanten. Voor hen ontwerpt zij logo’s, huisstijlen, tijdschriften, folders, flyers, posters, websites, etc. Ze valt ook wel eens in bij bedrijven waar het ineens heel druk wordt of die onderbezet dreigen te raken.
Een groot deel van haar tijd is zij ook betrokken bij de Real-X.
De stichting Real-X indoor fun-/skatepark & shop op het terrein van de oude Zwitsalfabriek in Apeldoorn Noord is inmiddels een begrip bij de jongeren.
Het doel is breed opgezet: het activeren van jongeren met sport (skateboarden), muziek en kunst en op sociaal gebied.
,,De jongeren komen binnen om te skateboarden en zien dat er nog meer mogelijk is in Real-X. Soms triggert dat een wens of behoefte en daar helpen wij hen mee. We zijn een erkend leerbedrijf dus stage lopen kan ook. Er komen zo’n 1200 bezoekers per maand en er worden ongeveer 250 lessen per maand gegeven. Dat alles met 1,5 werknemer en (jonge) vrijwilligers en stagiaires. De skaters komen overal vandaan, Duitsland, België, maar uiteraard de meesten uit Apeldoorn en omgeving. Ook komen er muzikanten, breakdansers, gamers en jongeren die kunst maken of fotograferen. Jongeren met autisme zijn er ook heel welkom, voor hen vervullen wij een speciale rol. Dat is zo gegroeid omdat wij zelf een zoon met autisme hebben. Onze Robin komt graag in Real-X, hij speelt er samen met anderen in de Pokémon kaartgroep en heeft er met ons een flinke gameroom/arcadehal opgezet die hij ‘runt’. Hij is gek op videogames, ook dat kan bij Real-X.”
In 2005 hebben Jolien en David deze stichting opgericht. Reden? Voor jongeren was er destijds nog maar weinig te doen in Apeldoorn. David had in the States al veel ervaring opgedaan met kinderen, kunst en skateboarden. Beiden hadden ze affiniteit met de doelgroep jongeren. Ze zetten hun schouders eronder en inmiddels bestaat de stichting al zo’n 15 jaar, mede dankzij subsidie van de gemeente Apeldoorn. Het is al wel hun 5e locatie, dus van verhuizen hebben ze inmiddels ook veel verstand. Gelukkig staken bij elke verhuizing weer veel vrijwilligers en jongeren de handen uit de mouwen.
Je doet ook aan Reconnective Healing. Wat is dat?
,,Ik heb altijd al belangstelling gehad voor het spirituele en praat daar graag over met goede vrienden en vriendinnen. Het is steeds in mijn kern aanwezig. Ik vind ook het raakvlak tussen spiritualiteit en wetenschap bijzonder boeiend. Niet te verwarren met religie, ook interessant, maar dat ligt mijns inziens dichter bij cultuur. 
Van een enthousiaste vriendin kreeg ik het boek over Reconnective Healing, geschreven door Eric Pearl. Tijdens het lezen voelde ik de energie al. Daarna zijn we het samen gaan leren, van Eric Pearl zelf. Het menselijk lichaam en onze geest proberen voortdurend een balans te vinden en te behouden. Soms ontbreekt echter het vermogen om te herstellen van ziekten, stress, lichamelijke klachten, overbelasting, burn-out of emotionele gebeurtenissen en ontstaan er blokkades onderweg. 
Reconnective Healing en Reconnection kan in die situaties goed helpen omdat het herstellend vermogen van lichaam en geest wordt gestimuleerd. Het kan je weer terugzetten in jouw kracht en op je levenspad. Een soort acupunctuur maar dan met energie op afstand, zeg maar.”
Enige uitspraken van Jolien:
,,De wereld is tijdloos als ik iets creëer, dat is zalig.
Over het schilderen en maken van toegepaste kunst
 
,,Leef vanuit je hart en intuïtie.”
Over spiritualiteit
 
,,Waarom stopt u mijn visitekaartje niet in uw kaartenbakje… voor het geval dat?”
Over acquisitie
 
,,We zetten jongeren weer in hun kracht, dat is het mooiste wat er is.”
Over Real-X