Mariet van Diem (Rotterdam, 1953) kwam in 2011 in Laag Soeren op Landgoed Laag Soeren wonen.
Ze werkte toen nog als zzp’er en organiseerde perinatale auditbijeenkomsten nadat ze jaren had gewerkt als verloskundige en epidemiologe.
Voor het volgen van schildercursussen e.d. was nog geen sprake, te druk.
Totdat zij een drietal jaren geleden met pensioen ging en zij een keertje met een vriendin op het terras van Landgoed Laag Soeren zat, de plek waar Boulevard Magenta werd opgericht, en zij spontaan tegen elkaar zeiden ,,zullen we een cursusje bij Marjan gaan doen?”
Mariet had gedurende een aantal jaren vele mensen naar de twee lokalen in de nok van het gebouw zien gaan.
Het enthousiasme en de vrolijke gesprekken van hen nodigde wel uit om daar ook eens te gaan kijken.
Landgoed Laag Soeren waar Marjan Smit Boulevard Magenta oprichtte:
,,We waren niet de enigen die toen wat meer wilden weten over het schilderen met eitempera, nog 6 andere beginners wilden dit zodat we met 8 vrouwen begonnen.
Ik wist helemaal niets af van schilderen laat staan schilderen met eitempera.
Een wereld die ik niet kende en niet snapte.
Poppen maken, haken, borduren, quilten en zo waren mijn hobby’s geweest.
Van Fon Boerma leerden wij de beginselen, zo’n 15 lessen waren dat.
Ik heb toen een mandela geschilderd en het vermaledijde engeltje om maar een idee te krijgen hoe je plooien en haar moest schilderen.
We begonnen en wisten niet waar we zouden uitkomen.
De kleuren moesten in elkaar overlopen.
Goud leggen wat niet altijd goed ging
Hierna wilde een aantal mensen wel verder gaan, kleuren maken enz.
Op een plank maakten we een soort proeflap waarin een groot aantal kleuren verwerkt was.
Toen kwam Gera Buter die kunstenares is, op het idee om de vakjes te scheiden door zwarte lijnen.
Dat heb ik afgekeken, wat goud toegevoegd en zo is het uiteindelijk een soort quilten geworden.
De tweede oefening ging met dekkende verven en ook weer met goud.
Door het plankje te bewegen krijg je allerlei lichteffecten.
Daarna ben ik flexlessen bij Marjan gaan volgen.
Daar heb ik een grote mandela gemaakt die nu op de school staat.
Eitempera op papier was weer een heel andere uitdaging in de workshop miniaturen. Niet te vergelijken met eitempera op een plank, maar erg leuk om thuis te doen en een stuk gemakkelijker. Nadat ik mijn pols gebroken had was het schilderen op papier een mooie manier om te testen of mijn pols bepaalde bewegingen weer aankon.
Toen de school 5 jaar bestond heb ik ook nog een werkje op papier voor in het Jubileumboek voor Marjan gemaakt.
Met mijn zus deed ik tussendoor een cursusje zeepaardje.
Zij, die absoluut niet creatief is aangelegd, ging met een prachtig zeepaard naar huis.”
Zeepaardje met eitempera op lindehout
Miniaturen door Mariet tempera op handgeschept papier
En dan nu iconen, Mariet.
,,Ik merkte de laatste tijd dat ik wat slordiger werd tijdens het schilderen, ik vergat hoe de techniek in elkaar stak terwijl ik dat toch heel interessant vind.
De juiste kleuren krijgen vind ik lastig omdat de onderlagen mee blijven doen.
Een weerbarstige techniek die ik nu toch echt goed wil leren.
En ik wil alleen eigenlijk ei-tempera blijven doen.
Toen in juni de nieuwe verkorte Zomeropleidingen Iconen schilderen en Oude Meesters zich aandienden, heb ik voor iconen gekozen.
Ik ben alleen bij BM een beetje met iconen in aanraking gekomen en in Praag in verschillende kerken.
Ik houd van symboliek, maar ik word niet gehinderd door enige kennis over de religieuze achtergrond van iconen.
Ik hoop hier in de cursus dus meer over te weten te komen.
Het gaat me echt om de techniek en diepere gevoelens heb ik daar helemaal niet bij, maar misschien komt dit nog…”
Mariet op excursie met Boulevard Magenta naar Ikonen Museum Recklinghausen in 2017:
De Zomervakopleiding: Het eerste jaar, de eerste les:
De eerste stap is gezet in les 1 van de Vakopleiding Iconen Schilders. Vergulden en daarna opbouwen met zelfgemaakte tempera verf.
Welke musea hebben vandaag de dag je voorkeur?
,,Gorssel, Drents Museum, Cathrijnen Convent, Kroller Muller en het Groninger Museum natuurlijk omdat ik daar gestudeerd, gewerkt en gewoond heb.
De Fundatie in Zwolle vind ik erg hokkerig en dat beperkt je in het afstand nemen van een werk.
Onlangs heb ik een lezingencyclus bij Iris Maalderink gevolgd over moderne kunst.
Dat is slikken.
Met sommige kunstenaars had ik niets, maar bij anderen kon ik de filosofie erachter volgen, zoals bij de behandeling van de Amerikaanse Roni Horn (1955, New York). Een aantal van haar afbeeldingen & glassculpturen spraken mij zeker aan.
De lol van dit soort lezingen is toch wel dat ik meer open ben gaan staan voor bepaalde kunstwerken.
Schilders die ik nu erg waardeer zijn Jan Mankes (1889-1920), Henk Helmantel (1945) en ook Franz Marc (1880-1916) als voorbeeld van de expressionisten. Hij was lid van de Duitse kunstenaarsgroep Der blaue Reiter.”
Je hebt 3 jaar gewerkt en gestudeerd in Engeland en 3 jaar gewerkt in Ghana, heb je daar nog iets meegekregen van de kunst?
,,Ik heb daar in Engeland eigenlijk te druk voor gehad en in Ghana was het meer kunstnijverheid, prachtige weeftechnieken.”
In een ouder interview dat ik met je heb gehad in een andere setting gaf je op dat je hield van wandelen, fietsen, de natuur en quilten maken. Doe je dit nog steeds?
,,Wandelen zit er i.v.m. mijn knieoperatie voorlopig niet in en quilten lukt ook niet echt meer.
Nu is het voornamelijk lezen waarbij onze gezamenlijke favoriet J.J. Voskuil heel hoog staat.
Bij nader inzien en de 7-delige Het Bureau, vooral de laatste boeken spreken enorm aan vanwege de herkenbaarheid.
Het maakt niet uit waar je werkt, de beschreven situaties vind je in iedere organisatie terug.
Voor de rest Siegfried Lenz (1926-2014) en nu vooral Ian McEwan (1948).
Ik wacht nu op zijn laatste boek Machines like me.
De film The Children Act uit 2017 met de fantastische Emma Thompson (1959) vond ik tegenvallen als je het boek gelezen hebt.
Verder houd ik van Philip Glass (1937), vooral The Hours uit 2002, Simeon ten Holt (1923-2012) en de geijkte klassieken
Het Requiem van Fauré (1845-1924) is zo mooi!”
Mariet is nu bezig met dit werkje op papier.