Bart Vossen (1961, Maastricht) woont al zes jaar in De Steeg en als hij wel eens door Laag Soeren reed zag hij de mooie poster van BM aan ’t Sprengenhus hangen.
,,Daar moet ik toch eens naar toe’’, dacht hij iedere keer.
Hij schilderde al zo’n 10 jaar met olieverf maar het idee leefde bij hem dat hij er wel een andere techniek bij wilde leren.
Op de site werd hij geïmponeerd door het werk dat hier werd gemaakt.
I.o.m. Marjan besloot hij flexlessen te nemen en alleen dat te schilderen wat hij zelf wilde, maar dan in ei-tempera.
,,Ik beschouw de 7 laagjes schilderen als een soort meditatie.
Alles wat je in olieverf schildert kun je ook in ei-tempera doen.
Ik ben nu bezig met een tekening die ik gezien heb tijdens de tentoonstelling Over Maria van Gelre.
Een drieluik waarbij ik zelf de kleuren verzin.
Mijn vader heeft kunstacademie gedaan, maar op advies van zijn vader heeft hij een kantoorbaan genomen.
Hij werd ambtenaar bij een elektriciteitsbedrijf.
Mijn moeder heeft altijd de ambitie gehad om te schilderen, maar dat kwam er niet van.
Zij was huisvrouw en had drie zoons om op te voeden.
Maar zij was erg actief en heeft o.a. meer dan 50 jaar in een zangkoor gezeten.
Ze heeft wel een tijd met gehandicapten gewerkt.
Ze liet later wel eens vallen dat ze graag wel eens wilde schilderen tot ik op een dag wat schilderspullen voor haar kocht en tegen haar zei dat ze nu moest gaan schilderen en ik zou dan wel gaan koken.
Dat heeft ze nog 30 jaar gedaan.
Ze was lid van de Limburgse Kunstkring, opgericht in 1910, waar ze exposeerde en wel wat schilderijen verkocht.
Haar schilderijen imponeerden mij en ik dacht dat ik dit eigenlijk ook wel wilde.
Ik begon met een cursus fijnschilderen.
Bij BM kom ik een keer in de twee weken en thuis schilder ik zo’n drie keer in de week.
Ik prefereer te schilderen op een vlakke ondergrond wat dat betreft zijn de paneeltjes van BM ideaal voor een fijnschilder zoals ik ben.
Veel schilderijen heb ik niet gemaakt de afgelopen 10 jaar.
De techniek a la Jan van Eijck is bewerkelijk, eerst een grisaille, daarna glaceren laag na laag.
Ik heb een groot huis en een groot atelier op zolder, maar ik werk daar niet vaak.
Ik zit liever in de keuken te schilderen.
Stillevens, bloemen, portretten zijn wel mijn onderwerpen.
In de slaapkamer heb ik b.v. op een muur een fantasielandschap met vogels en een pagode gemaakt.
In één keer geschilderd: Indiase man. Met de oude techniek alleen in grisaille: man zwart/wit.
En wat ik nooit bevroed had: hondjes.
Ik had nooit iets met hondjes, maar iemand moest van zijn beestje af en die heb ik toen in huis genomen en dat is zo leuk.
Hondjes van de buren heb ik inmiddels ook geschilderd.
Rechts Lana, de hond van Bart.
In ieders leven gebeuren wel eens onaangename dingen en als je schildert kun je je helemaal in je onderwerp verdiepen en de vervelende dingen van je afzetten.
Wat dat betreft is schilderen ook een therapie.
Na een paar uur schilderen heb ik het wel gehad en wil ik de benen strekken, wandelen met de hond b.v.
Ik heb geen voorkeuren voor bepaalde schilders of stijlen hoewel ik werken uit de Middeleeuwen en de Renaissance wel heel mooi vind.
Banksy komt uit een rariteitenkabinet.
Wat ik waardeer in een schilderij, mooi of niet, is het vakmanschap van de maker.
More in Gorssel en Ruurlo zijn prachtig, Teylers museum in Haarlem is geweldig, het gebouw alleen al.
Van mijn vader heb ik de interesse in architectuur, van mijn moeder herinner ik me dat we wel eens gingen tekenen of knutselen.
Niet dat het, denk ik, vaak gebeurde, maar ze zijn me wel bijgebleven.
Zij had ook altijd klassieke muziek op staan en dat heb ik ook overgenomen.
Ik speel piano.
Ik had in geen 20 jaar meer gespeeld toen mijn buurvrouw vroeg of ik met haar tijdens een van haar huisconcertjes een quartre mains stuk met haar wilde doen.
Daarop heb ik weer les genomen, ik heb een heel goede leraar die de puntjes op de i zet.
Pianospelen is een verrijking van mijn leven.
Ik heb heel lang in het onderwijs gewerkt, in het begin op de basisschool, later op een mytylschool.
Daarna bij de ambulante dienstverlening d.w.z. advies op scholen geven bij bepaalde problemen met leerlingen.
Vandaag de dag heb ik een B&B genaamd ,Aan de Allee’ in De Steeg,
De weg, allee, waaraan deze ligt is uitgeroepen tot Rijksmonument wegens zijn unieke en indrukwekkend mooie uitstraling.
De B&B zit in een vrijstaand huisje met eigen parkeerplaats.
Er zijn al gasten van Boulevard Magenta die de B&B hebben weten te vinden!
Uiteraard verwelkom ik graag cursisten van Boulevard Magenta!’’
Heb je nog andere bezigheden?
,,Ja, koken, niet met recepten, ik doe maar wat.
Ik gebruik hierbij mijn fantasie.
Lezen, vooral ’s winter, de openhaard aan, wijntje erbij.
De rest van het jaar kom ik daar te weinig toe.
Louis Couperus vind ik heerlijk.
De levens van Jan Six door Geert Mak.
De vliegeraar van Khaled Hosseini heb ik op aanraden gelezen.
Zelf zou ik dit boek niet kopen, maar ik moet zeggen het is prachtig.
En De toverberg van Thomas Mann*.
Ook werk ik graag in de tuin.
Ik ga vaak naar Engeland, via The Landmark Trust kun je prachtige opgeknapte huisjes zgn. follies, huren, maar ja, dat zit er voorlopig niet in.
Bijna alles van Bach, vooral zijn ingetogen pianomuziek, Scarlatti, Haydn, Mozart zijn wel mij favoriete componisten.
Radio 4 heb ik altijd opstaan en soms komen daar moderne componisten voorbij waarbij ik denk wie wordt hier nu blij van?
Ik heb wel eens wat van moderne componisten gespeeld, maar dan gaat het bij mij vooral om de techniek, niet omdat ik het nu zo mooi vind.
Al 12 jaar ga ik naar de Matheus Passion in Naarden.
Geweldig.
Vroeger ging ik wel eens naar de Stopera en Vredenburg, maar tegenwoordig niet meer.
Ik ben nu graag thuis.
Cd’s draai ik eigenlijk nooit tijdens het schilderen en lezen, dat leidt maar af.
Ik ben zuinig op muziek, als ik iets heel mooi vind draai ik het zelden.
Het mag geen behang worden.
Ik ben bang dat de magie er dan af gaat… (Zie onderaan)
Frank Sinatra’s Nancy with the smiling face en de zanger Jack Jones mag ik ook graag horen.
Jazzzangeressen als Ella Fitzgerald en Sarah Vaughn, fado’s en Zuid-Amerikaanse muziek.
Maar uiteindelijk kom ik altijd weer op klassieke muziek uit.’’
Uitspraak van Bart:
,,Als ik werk werk ik hard en als ik rust rust ik ook hard.’’
Muziek van Bart:
Wie de Hirsch Schreit nach frischem Wasser, Mendelssohn psalm 42, zie hier.
Aus Liebe wil mein Heiland Sterben, aria uit de Mattheus Passion van Bach, zie hier.
Uit Dido’s Lament (Purcell) When I am laid in earth, zie hier.
*Dit gesprek vond plaats op het Landgoed Laag Soeren. Het gebouw deed hem erg denken aan het kuuroord dat in deze roman zo’n grote plaats inneemt. Bart is daar in de jaren 80 ook al eens geweest om er een cursus te volgen.