Dat je nog veel meer met bladgoud kunt doen bewijst de fotograaf/schilder Caspar Faassen, *1975.
Hij groeit op in Leiden waar hij, geïnspireerd door de 17e-eeuwse meesters uit dezelfde stad, zijn liefde voor tekenen en schilderen ontwikkelt. Gebruik makend van de traditionele schilderkunstige onderwerpen, verschuift zijn aandacht naar de fotografie. Daarbij benadert hij zijn fotowerken als schilderijen door ze op te bouwen uit verschillende transparante lagen waarmee hij een afstand creëert tussen onderwerp en aanschouwer. Een eindlaag van craquelé verwijst naar de schilderkunst, zorgt voor contrast tussen schoonheid en schijnaar verval maar wordt door Faassen met name gebruikt als verwijzing naar de tijd. Schilders en fotografen bevriezen een moment voor de eeuwigheid en hij benadrukt dat gegeven door deze organisch verkregen laag toe te voegen.
Bekijk zijn interessante site waarop niet alleen foto’s en schilderijen, maar ook prachtige dansfilmpjes.
En hier een radiointerview uit 2019.
Foto uit de serie Gocce van Casper Faassen gemaakt met de unieke door hem ontwikkelde composite techniek. Foto op glas met erachter bladgoud. Hoogte 136 cm, breedte 81,5 cm, diepte 4,5 cm.
Gezicht op Den Haag II, 170 x 110 x 0. Foto op glas, olieverf, bladgou
Gezicht op Den Haag, foto op glas, olieverf en bladgoud, 200 x 180 cm.
Composition, foto op glas, olieverf en bladgoud, 182 x 92 cm.
Reclining oude, foto op glas, olieverf en bladgoud, 180 x 90 cm.