Hoe & waarom kwam je bij BM terecht en wanneer?

De eigenaar van Boulevard Magenta, Marjan Smit ken ik via een andere schilderschool waar ik de opleiding Realistische Schilderkunst heb gedaan. Marjan Smit gaf op deze schilderschool les. Ik had na deze 3 jaar voor mijzelf een lijst gemaakt met 10 schilderijen die ik nog graag zou schilderen en hierin stond zowel een stilleven, een landschap, dier als portret. Dus besloot ik op zoek te gaan naar de beste plek om mijn lijst van 10 te schilderen en kwam zodoende uit bij Marjan Smit. Zij bood mij de vrijheid, de juiste sfeer en ondersteuning om te schilderen wat op mijn lijst stond.

 Kun je wat voorbeelden geven van afbeeldingen die je graag op het doek wilde zetten?

Wat ik graag op het doek wilde zetten was onder andere een schilderij van Tjalf Sparnaay en van Erik Kerkvliet. Ook had ik nog een paar foto’s van een reis naar Kenia en Tanzania.

Wat trekt jou bij BM?

Het belangrijkste van BM is dat Marjan Smit een persoon is waar het plezier, de vrolijkheid en de warmte  van het lesgeven van afspat. Met een gezonde dosis humor is elke les(dag) weer een genot om bij te wonen. Verder sta jij als cursist voorop. Jij bepaalt wat jij schildert en Marjan doet de ondersteuning hierin.

Je schildert 1 x per maand een hele zaterdag, een zgn. flexdag. Is daar een reden voor?

Zelf vind ik het prettig dat ik kan kiezen voor 1x per maand een zaterdag schilderen. Omdat ik nog fulltime werk is het prettig en makkelijker in te passen voor mij persoonlijk om voor 1 hele zaterdag te kiezen. Dan kan je ook lekker door.

Heb je al eerder geschilderd?

Tot 2012 had ik nog nooit geschilderd, al hoewel ik me het wel vaak voorgenomen had om dit eens te proberen. Bij de eerste proefles was ik al om.

Wat trok je in het schilderen dat je besloot les te nemen?

Ik heb altijd met bewondering gekeken naar mensen die konden schilderen. Na een proefles elders was ik al zo trots op wat ik zelf had gemaakt en dat gaf de doorslag om les te nemen.

Waar ben je nu mee bezig?

Het schilderij waar ik nu mee bezig ben. Het is een schilderij van Tjalf Sparnaay die het zelf ook op een afmeting van 80 bij 100 cm heeft gemaakt. Ik vind de kleuren prachtig en het is een uitdaging om ook eens zo’n groot doek te maken met olieverf.

Welke schilders, schilderperiode bewonder je het meest?
Waar vooral bewondering voor is hoe de schilders eeuwen geleden met beperkte mogelijkheden de prachtigste schilderijen maakte. Ook is het interessant om te kijken hoe een schilder de compositie voor elkaar heeft gekregen. Zelf hou ik van hedendaagse onderwerpen. Als ik dan toch wat schilders moet noemen dan kom ik toch terug op de eerder genoemde Tjalf Sparnaay en Eric Kerkvliet.

Ga je regelmatig naar musea en zo ja welke?

Heel zelden. Door tijdgebrek lukt het mij niet of gun ik mijzelf de tijd niet om eens een museum te bezoeken.

Heb je andere hobby’s, Ingrid? Lees je, luister je muziek? Films?

Ik ben een fanatieke wandelaar en probeer elke dag ruim een uur te wandelen met in het weekend dag(en) langere wandelingen. In standaardweken loop ik gemiddeld rond 30 en 35 km. Naast het wandelen zwem ik 1x in de week en doe ik mijn 80 baantjes. Verder ben ik een liefhebber van tuinieren en blijft er na de volledige werkweek en de huishouding en de genoemde hobby’s niet zoveel tijd meer over. O! Had ik maar meer tijd om te schilderen.

Waar en wanneer ben je geboren, Ingrid.

Ik ben geboren in 1961 in Twello als tweede dochter in een gezin van 4 kinderen.

En heb je tijdens je jeugdjaren  iets ,,met kunst” meegekregen? Museumbezoek, tekenen enz.

Ik vraag me altijd af wat er onder kunst verstaan wordt of wanneer je over kunst kunt spreken. Zelf zie ik het als creatief, dus het vermogen om iets te creëren of te maken wat niet van te voren vaststaat.

Als kind was ik gek op kleurboeken en kleurpotloden. Maar of je dit nu creatief kunt noemen. Het kleuren ervaar ik als zeer rustgevend. Dat had ik als kind en zelfs toen ik ouder werd kleurde ik nog regelmatig omdat het rust gaf. Diezelfde rust ervaar ik nu ook bij het schilderen. De wereld staat even stil. Ik ben niet opgegroeid met kunst, maar mijn ouders leerde ons de ,,wereld” zonder vooroordelen te bekijken en de schoonheid van de dingen en mensen te zoeken. En dat kon van alles zijn bijv. de manier hoe je naar een schilderij kijkt, maar ook een vogel in de tuin of een mening die je over een ander had.

Ooit ben ik zelf eens begonnen met allerlei soorten bloemschikcursussen en na deze periode veel met fotografie gedaan en dan later mij bezig gehouden met het bewerken van de foto via Photoshop.

Dit schilderij in olieverf is naar een foto die ik gemaakt heb tijdens een rondreis in Kenia en Tanzania.

Deze twee schilderijen zijn geschilderd met olieverf naar een voorbeeld van een schilderij van Eric Kerkvliet. Eric Kerkvliet had het paneel uitlaten zagen rondom de lijst. Ik wilde ontdekken of hetzelfde 3d effect bleef bestaan door de lijst op een niet afgezaagd paneel te schilderen.