Intervisie & supervisie
Voor Vakdocenten
Het doel van intervisie
Groei als professional en als mens!
Centraal staat een situatie uit je dagelijkse lespraktijk waar je niet uit komt.
Onderzoek samen met collega’s deze situatie en doe nieuwe inzichten op.
Zodat je (nog!) beter wordt in je vak.
Voorbereiding:
1. Denk na over een situatie die je zou willen bespreken.
(een dilemma tijdens het lesgeven, iets waar je spanning of zelfs stress aan ervaart, van wakker ligt, last van hebt)
2. Kom vooral omdat je nieuwsgierig bent naar hoe jij kunt bijdragen aan een nieuw gezichtspunt in de dilemma’s van een ander
3. Doorzie dat aan iedere situatie van een ander, jij veel kunt leren
4. Intervisie vraagt om een onderzoekende geest, je wilt doorvragen en meedenken om de ander (die de situatie in mag brengen) een moment van inzicht te bieden
Bij de start leggen we al onze prangende situaties op tafel. En kiezen er gezamenlijk een uit waar we allemaal van kunnen leren.
Let op!
* Zaken die om direct handelen vragen niet bewaren maar direct (nu) bespreken met Marjan
* Alles wat te maken heeft met de werkprocessen binnen de organisatie graag direct doorgeven aan Marjan (Bijvoorbeeld“mensen willen 2 dingen bestellen van de lunchkaart mag dat?” of “het materiaalpakket klopt niet” vragen om directe actie en horen niet in intervisie thuis.
* dingen waar je geen last van hebt of pijn aan ervaart (of opgelost zijn) horen niet thuis in intervisie. Intervisie is niet het moment om eens te testen hoe anderen met jouw situatie zouden zijn omgegaan.
Supervisie
Op dinsdagen ben ik vrijwel altijd op school in Laag-Soeren. Mijn deur staat wagenwijd open voor individueel overleg, samen brainstormen, een acuut probleem tackelen, klassensituaties bespreken of een dilemma uit de weg ruimen. Dat kan telefonisch of door even langs te komen.
Geef even vooraf een seintje dat je komt.
Dat kan ook op de dinsdag zelf nog. Want het is jammer als je komt en ik ben reeds bezet.
Komt dinsdag slecht uit? Laten we elkaar dan in de lunchpauze van je lesdag spreken.