(In grijs tussen haakjes zijn zaken die ik nog digitaal toegankelijk ga maken of in print klaarleg)
Voorbereiden op de start van je lesjaar
1. Goed om te weten! Welke stappen hebben jouw studenten al gezet voor ze de eerste les krijgen?
Instructie: Lees dit goed door zodat je weet wie wat wanneer doet. Wie weet kun jij, als docent, nog verbeteringen voorstellen intern en in ieder geval kom je over als een goed geïnformeerde Vakdocent.
2. Leuk om te doen! Maak kennis met je studenten, geef ze een belletje…
Als je klas kan starten ontvang je van Johan de lijst met namen en telefoonnumers.
Het legt het eerste contact met je student; “Ik bel je even om te zeggen…”
Instructie: Welke onderwerpen komen aan bod in het eerste telefoongesprek.
je leest het hier
In de klas, eerste les
Deel 1.
1. Wat gaan we doen vandaag?
Geef mensen houvast door te vertellen hoe deze eerste dag eruit ziet:
Start met een zin als:
“Op deze ochtend wandelen we even door de school, ik stel collega’s voor en zal ik het een en ander vertellen over de school, spelen we het kennismakingsspel, krijg je informatie over de gekozen opleiding, geef ik informatie over dit specifieke leerjaar of Jaarprogramma, informatie over het materiaalpakket, de certifcaatuitreiking, de evaluatie van de lessen en de school door studenten.”
Vanmiddag hebben we nog wat tijd voor meer uitleg en het beantwoorden van vragen en wellicht starten we met de eerste oefening, (denk aan de eerstejaars: we ronden af met het leren schoonmaken van penselen)
Geef je les aan 2e of 3e jaars: Geef specifieke informatie over leerjaar, de nieuwe materialen, en heel belangrijk! Leg de verbindingen tussen voorgaand(e) leerjaar.
Een zin als: “In leerjaar 1 heb je geleerd om kleuren te mengen aan oefening XYZ. Dit jaar ga je je vaardigheden uitbreiden op het gebied van kleuren mengen aan oefening ABC. Bovendien leer je in die oefening ook nog heel goed……(leerdoel)
Nadat je dit overzicht gegeven hebt over hoe deze dag eruit ziet wandel je van onderwerp naar onderwerp.
2. Over Boulevard Magenta | School voor Ambacht & Kunst
Instructie: Geef uitleg van het doel en visie van de school. (ontstaan, historie Landgoed, verlangen naar alles onder 1 dak: alles rond Ambacht & Kunst, op mooie en goed verzorgde locatie en fantastisch loyaal team, diepste drijfveren> ken deze want deze zitten verweven in alle stappen die we dagelijks zetten, instructie: docent lees hier over de diepste drijfveren van Marjan)
3. Uniek! Maar waarom is Boulevard Magenta nou zo aantrekkelijk?
Instructie: Zoek je meer inspiratie of grond onder de voeten over het DNA van Boulevard Magenta, lees hier dan eens de columns van Marjan
4. De gewone lesdag, hoe ziet deze er uit?
Instructie: Leg uit hoe een gewone lesdag er doorgaans uitziet, zeker als mensen helemaal nieuw zijn hebben echt geen idee. Welke onderdelen zitten er naast de koffie/thee pauze en de lunch altijd in? Uitleg van de oefening, demonstratie klassikaal, demonstratie individueel, uitleg achtergrond info van de oefening, huiswerkbespreking. En lekker veel schilderen. En waar krijgt iets theoretisch als kunstgeschiedenis een plaats? > In de Verdiepingsweek.
5. Verdiepingsweek
Instructie: Vertel over De Verdiepingsweek
Dit is een belangrijk onderdeel voor studenten. En uniek van de school. Studenten doen veel moeite om aanwezig te kunnen zijn. Ze nemen er vrij voor, boeken een hotel of een b&b. Vertel over de Verdiepingsweek. Hoe ontstaan? Is het gratis? Hoe werkt het? etc.
Hier lees je wat studenten nu al weten over de Verdiepinsgweek omdat het op de website staat
Maak er een mooi verhaal van met extra’s, een anekdote, vertel wat studenten er over zeggen (vele complimenten!). Het is, kortom, een beleving.
Indien men niet kan deelnemen: Er is geen restitutie van “lesgeld”. De Verdiepingsweek wordt gratis en vrijblijvend aangeboden door Boulevard Magenta. Men heeft meer jaren de mogelijkheid om wel met workshops of excursies mee te doen, er zit jaarlijks altijd wel een herhaling in. En! Men is na afstuderen een leven lang van harte welkom om te blijven deelnemen.
6. De Certificaatuitreiking
Instructie: Vertel over de Certificaatuitreiking in de laatste les en hoe we het oplossen als iemand niet aanwezig kan zijn. Geef alvast een doorkijkje naar de Certificaatuitreiking in het derde leerjaar van de Vakopleiding: familie en vrienden zijn dan ook welkom, we maken er een feestje van, bovendien volgt er in de herfst daarna een Grote Expositie waar de derdejaars aan deel mogen nemen.
Instructie: Verhaaltje bij certificaatuitreiking
Als docent maak je gedurende het jaar wat korte aantekeningen die je bij de Certificaatuitreiking tot een leuk en kort verhaaltje meegeeft aan de student. Iets anekdotisch. Ondersteunends, bekrachtigends.
7. Na een leerjaar wil je student door? Hoe werkt dat?
Instructie: Vertel dat men zich na een leerjaar (Vakopleiding of Jaarprogramma) niet actief opnieuw hoeft aan te melden. We doen onze uiterste best om de vaste lesdag te behouden. En men ontvangt vanzelf een nieuwe factuur voor het volgende leerjaar of voor de gevorderden klas van bijvoorbeeld Tekenen en Miniaturen.
Alleen afmelden dient schriftelijk/per mail te gebeuren aan info@boulevardmagenta.nl
8. De Evaluatie
Instructie: Vertel over de evaluatie. Ieder jaar geven reiken we de Evaluatie uit, alweer 9 jaar. Gebruikelijk is dit te doen rond november. Dit kan ook later, bijvoorbeeld in het vroege voorjaar.
Waarom op papier? Gebleken is dat mensen al overspoeld worden met evaluaties als zij online een fles shampoo kopen. En een digitale lijst mede daardoor soms niet meer onder de aandacht komt. Al vanaf 2015 denken onze studenten mee over hoe wij ons werk doen. Of het nu gaat over een schone wc, een slechte ervaring met een penseel of dat mensen zich aanmelden als vrijwilliger: we pakken alles aan. En we pakken alles uit. Als een zalige bonbon! Al sinds jaar en dag ontfermt Maike zich over alle evaluatie formulieren. Klachten worden eruit gehaald en afgehandeld, op en aanmerkingen ter verbetering tegen het licht gehouden op haalbaarheid en urgentie. Studenten die zich opwerpen om de school te helpen worden direct uitgenodigd in het Backofficeteam. Wensen en verzoeken worden direct genoteerd. (en gaandeweg onderzocht op haalbaarheid)
En we geven ook wat terug: bij de trekking (!) kan men een workshop naar keuze winnen.
De Evaluatiemap van het voorgaande jaar staat toegankelijk bij de Rode Agenda. Alle mappen van voorgaande jaren zijn inzichtelijk en toegankelijk in de kast bij Johan.
En! Complimenten vind je op de website pagina, want deze kunnen we wel van daken schreeuwen!
Lees maar eens hier hoe blij mensen zijn
9. Verjaardagen lijst en een kaartje en een cadeautje
Instructie: Maak een verjaardagen lijst
10. WhattsApp groep voor je klas
Instructie: Maak Whattsapp groep nadat je hebt vertelt over onze motivatie en het doel uit. Spelregels. Laat je mensen naar de pagina bladeren in het Werkboek, sta echt met je klas stil bij deze enorme service en de do’s en don’ts.
11. Het lesrooster
Instructie: Vraag of iedereen het rooster scherp heeft, meldt eventuele (kleine) wijzigingen van jouw kant.
Soms hebben mensen al direct een urgente vraag over een lesdag waarop zij niet kunnen. De urgentie is hoog om dat direct en wel nu opgelost te hebben.
Zeg vriendelijk dat je zo eerst uitleg geeft over hoe we omgaan met gemiste lessen en lessen inhalen en dat je er daarna zeker bij deze student nog op terugkomt. (stel gerust en informeer) Leg ook uit wanneer mensen een keer online de les willen volgen hoe dat in zijn werk gaat.
12. Lessen inhalen
Instructie: Lessen inhalen. Geef uitleg over de aanwezigheidslijst en laat hem zien. Vertel op welke wijze men lessen kan inhalen en wie dat voor ze regelt. Docenten regelen dit onderling. Studenten laten mailen aan Johan heeft geen zin. De lijnen houden we kort en praktisch, vertel dat je het regelt tijdens de les, samen met de collega docent waar eventueel (!) ingehaald kan worden. Is de collega akkoord dan vinkt de eigen docent die betreffende les alvast af op aanwezigheidslijst. Zo hoeft je collega geen administratie bij te houden over een inhaler. En hebben we als gastvrije docenten zelf grip op het aantal mensen in de klas en of het betreffende onderwerp past in de les.
Let op!! Het soepel kunnen omgaan met gemiste lessen, door wat voor reden dan ook, wordt enorm gewaardeerd. We horen vaak van aspirant studenten dat het nergens zo goed en ruimhartig geregeld is als bij BM. Dat het super geweldig en een luxe, de student is zich daarvan bewust! En het telt zwaar mee in het besluit om voor onze opleidingen te kiezen. Het levert een gevoel van menselijke betrokkenheid, veiligheid (“dus dan ben ik mijn geld helemaal niet kwijt?”) en een fijn gevoel van kleinschaligheid op. (“Dit is een echt team!”)
13. Het lesrooster van het volgend leerjaar
Instructie: Vertel ook dat men voor de laatste les van het lopende jaar het lesrooster voor het komende leerjaar ontvangt. Hierin zijn we ook echt uniek! Al heel vroeg heeft men zicht op het rooster dat komen gaat. Vertel ook dat wij ons uiterste best doen om de vaste lesdag te behouden. En dat er heeel soms toch wijzigingen plaatsvinden. Als dat zo is (wat bijna nooit voor komt) dan ontvangt een ieder een persoonlijk telefoontje van Marjan of Johan.
14. De Lunches
Instructie: Geef uitleg over de lunch. In Laag-Soeren: Leer de mensen de lunchlijst bij binnenkomst in te vullen en hoe te bestellen als men later aankomt. In Amsterdam wordt er geluncht bij Broodje Mokum, drie deuren verder. Ook daar kan men (niet vooraf maar binnen de lunchtijd van 13-14) kiezen en bestellen uit de menu kaart: 1 drankje en 1 broodje/salade naar keuze. Neemt men geen lunch? De lunch vertegenwoordigt geen waarde die uitgekeerd wordt wanneer men zelf een boterhammetje meebrengt. Het is een service.
15. De Nieuwsbrief Boulevard Magenta Magazine
Instructie: Vraag of mensen Boulevard Magenta Magazine al ontvangen? Sommige mensen lezen het al jaren voor ze er aan toe zijn om echt naar de school te komen. Beloon deze mensen door vragen te stellen, bijvoorbeeld: “Goh wat leuk dat je ons al zo lang kent! Wat vind je het leukste aan de nieuwsbrief?”
Onze nieuwsbrief is namelijk onontbeerlijk. Help de mensen als zij deze niet ontvangen. (er is geen namenlijst, ze dienen zelf hun mailadres in te voeren en bij adreswijzigingen van het mailadres deze wijziging op de site zelf door te voeren, in het kader van de Wet op de Privacy mogen wij dit niet voor hen doen, helpen mag je natuurlijk uiteraard wel. Tijdens de les. Het vraagt alleen om een mailadres.
Instructie: Klik hier om de ander te helpen om zich in te schrijven
16. Het kennismakingsspel
Instructie: Speel het kennismakingsspel. Leg uit waarom we dit doen: jullie leren elkaar gaandeweg wel beter kennen bij de koffie of lunch. Voor je het weet zijn jullie een “echte klas”. Toch spelen we een kort spel om even iets van elkaar te weten, zonder eindeloze levensverhalen van elkaar te moeten aanhoren (voor jouw informatie: hier hebben mensen echt een hekel aan en geen zin in) of te luisteren naar iemands C.V. met alle voorgaande cursussen en opleidingen. (voor jouw informatie: ook hier zitten mensen niet op te wachten, zelfs niet van de docent) Je doet natuurlijk wel zelf vrolijk en gezellig mee met het spel. Hanteer voor jezelf de regel: Wees geïnteresseerd maar niet interessant.
Deel 2. De inhoud!
En dan nu is het eindelijk tijd voor waar men voor komt!
De inhoud!
Neem hier ruim de tijd voor. Liever enthousiast diverse onderwerpen of thema’s 2 x aan bod laten komen in de loop van je eerste dag en alle lessen hierna. Wees daar niet huiverig voor, mensen hebben herhaling nodig. Sterker nog, ze genieten van herhaling. Bovendien bevestig je met je enthousiaste uitleg de keuze voor de school en de investering in bijvoorbeeld het materiaalpakket. Je toon en de aandacht waarop je deze uitleg geeft, bepaalt mede hoe waardevol de ander het lesprogramma of het materiaalpakket ervaart.
1. Leerdoelen van het leerjaar
Instructie: Vertel over de leerdoelen. Waar komt men voor? Wat ga jij hen leren? Vertel per oefening de leerdoelen.
Geef je les aan de Vakopleiding, koppel de leerdoelen met de eerder gemaakte oefeningen van het voorgaande jaar.
2. Het materiaalpakket
Instructie: Bekijk gezamenlijk de materialen die men voor deze les mee heeft gebracht.
Het klassikaal bekijken heeft als belangrijk en eigenlijk enige doel:
Uitleg te geven wat je als eerste gaat behandelen en welke oefening het betreft.
Dit is geen moment van controle van het reeds ontvangen pakket voor een student!
Als er dingen ontbreken of niet kloppen had men bij ontvangst de paklijst moeten controleren en direct contact moeten opnemen met Van der Linde.
Dit heb je natuurlijk ook in het eerste telefoontje duidelijk aangegeven. En Johan heeft dit direct na aanmelden ook gemeld aan de student. Voorkom discussie in de klas en ga vooral niet voor naar Johan, laat mensen niet mailen naar Johan. De student is gewend om online te bestellen en als je kleding of schoenen koopt kijk je ook goed of de maat klopt en of je geen twee rechterschoenen hebt ontvangen.
Kijk hier naar de webpagina waar jouw studenten het pakket hebben besteld. Je komt erin met de gebruikelijke gebruikersnaam en het bekende wachtwoord. Ken de feiten zoals wanneer het pakket toegezonden wordt door Van Der Linde, je kunt het allemaal vinden op betreffende pagina. (een week of twee weken voor de start)
Hier lees je meer over ons eigen penselen merk Reinaards en over de veilige leeromgeving zonder terpentine. Lees hier verder.
De pigmenten komen overal vandaan en zijn allen getest op hoe fijn ze werken in de technieken met tempera.
Over de keuze voor Rembrandt Olieverf heb je natuurlijk een goede uitleg paraat.
3. Aankopen op school
Instructie: Geef uitleg over materialen die men op school kan aanschaffen.
We hebben een kleine voorraad die af en toe wordt aangevuld. Deze liggen in de vitrinekasten in de lounge.
Zeg er ook meteen bij:
“Lieve student: reken er niet op dat we alles voortdurend op voorraad hebben. Ik kijk graag samen met je of het in de vitrinekast ligt. Ligt het niet in de vitrinekast dan is het niet op voorraad, bestel het dan bijvoorbeeld bij Van der Linde.”
4. Service! Moeilijk verkrijgbare zaken via onze website aankopen.
Instructie: Soms zijn hele specialistische artikelen moeilijk verkrijgbaar.
Daar hebben we een speciale pagina voor gemaakt op onze website.
Op deze pagina vindt men ook de bestel instructie.
Pigmenten
Planken in diverse maten voor tempera schilders en vergulders
Handgeschept papier en perkament
Kleurenmengschalen voor tempera
Watervaste panelen voor olieverfschilders in alle maten plus benodigdheden
5. De middag
Instructie: kun je nog starten met een eerste oefening houdt voor de eerstejaars tijd over om aan het einde van de middag klassikaal (eenmalig!) de penselen schoon te maken. Na de eerste lesdag is het verzoek om daarna penselen thuis schoon te maken.
6. De afsluiting van de eerste lesdag en het schoonmaken van de penselen
Instructie: Vraag of er nog vragen zijn en of men genoten heeft.
Instructie: leg uit dat men niet in de wc’s (want alleen koud water en dus stank op den duur) penselen/ potten vies water van tempera / schalen van tempera mag schoonmaken. Dat moet nu eenmaal in de eerste keuken van de lounge. Is iemand slecht ter been, doe het dan zelf voor deze student. Je krijgt een grote glimlach als cadeau.