“Mijn kunst is dat ik dit kan uitdrukken”
  

Aan het woord is Diny van IJcken, 75 jaar en enthousiast gebruiker van de flexlessen bij Boulevard Magenta. Drie jaar geleden kwam Diny bij Boulevard Magenta voor Het Jaarprogramma Magische Middeleeuwse miniaturen. Nu ontwikkelt zij haar Meesterschap tijdens Flexlessen.

Marja Bovenlander in gesprek met Diny van IJcken

Diny werkte jarenlang in het onderwijs. Zij startte haar loopbaan als zorgleerkracht en groepsleerkracht. De laatste tien jaar was zij intern begeleider op twee scholen. Naast haar functies in het onderwijs schilderde zij volkskunst en wat met olieverf. Op 65 jarige leeftijd stopte zij met werken. Na al die jaren voor haar werk, haar man, haar kinderen en kleinkinderen gezorgd te hebben, was de tijd rijp om te beslissen wat ze verder met haar leven wilde. De boeken uit de middeleeuwen met de oude handschriften en illustraties boeiden haar enorm. Ze nam daarom les bij Jaap Boerman, die haar de fijne kneepjes van het maken van miniaturen in gouache bijbracht. Achteraf bleek dat ze deze voorliefde niet van een vreemde had, bij het overlijden van haar vader kwam een boek tevoorschijn waar een aantal afbeeldingen van miniaturen uitvielen.

Meester Verluchter

Na twee jaar leverde ze haar eindwerkstuk Miniaturen in bij het Nederlandse Verluchters- en Calligrafengilde met het doel om hier ooit Meester Verluchter te worden. “Want,” zo zegt ze, “mijn werk moet wel ergens voor dienen. Het is daarom een goed idee om een aantal werkstukken voor Het Gilde te maken”.
Ze werd al gelijk beoordeeld als Gezel Verluchter. De stap Leerling Verluchter sloeg ze over. Ook de volgende stap van Meesterknecht Verluchter heeft zij met goed gevolg behaald. Daarna wil ze Meester Verluchter worden. Inmiddels zit ze al weer acht jaar in het bestuur van dit (kleine) Gilde en verzorgt ze ook de website voert de redactie voor dit gilde.

Drie jaar geleden hoorde ze bij toeval van een studenten tentoonstelling bij Boulevard Magenta in Laag-Soeren. Daar werden ook miniaturen getoond. Met het doel om nog meer te leren schreef zij zich in voor Het Jaarprogramma Magische Middeleeuwse Miniaturen. Al snel had Marjan (Vakdocent) in de gaten dat Diny wel heel veel ervaring had om in deze klas te passen. Zij vroeg Diny wat ze graag wilde en hoe Boulevard Magenta haar hierbij kon helpen. “Dat is ook het fijne van de school. Ze denken met je mee en zoeken naar passend onderwijs”, zegt Diny. Zo kwamen ze samen op het idee van de flexlessen, om daar de specialisatie in ei-tempera op te pakken. Het kwam Diny goed uit dat er geen voorwaarden waren verbonden aan het volgen van Flexlessen en ze niet eerst een van de Vakopleidingen hoefde te doen. Want Diny heeft haast om te leren, “Ik heb haast, de jaren tellen!”.

Annunciatie van Frater Angelico in Flexlessen

De uitdaging waar Diny aan begon in de Flexlessen. Ei-tempera op lindehout 30 x 40 cm.

Als uitdaging begon zij aan de Annunciatie van Frater Angelico. Het woord Annunciatie verwijst naar de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria. Een prachtig schilderij en een hele uitdaging. In het originele schilderij is bladgoud gebruikt in onder andere de aureolen maar Diny koos er voor om aan de slag te gaan met de grondstof voor goudverf. Zij had nog nooit eerder met ei-tempera gewerkt. Maar door de goede uitleg en feedback van Vakdocent Manal kreeg zij de techniek onder de knie. “Het -ach, wat mooi- is leuk om te horen”, zegt ze, “maar ik heb meer aan opbouwende kritiek, want daar leer ik van en daarvoor ben je hier aan het goede adres.” Lees hier meer over de Annunciatie van Frater Angelico

En dan ook nog….Jaarprogramma Vergulden

Ook volgt Diny het Jaarprogramma Vergulden. Drie dagen per kwartaal. Materiaalkennis en ervaring om direct na thuiskomst toe te kunnen passen in eigen werk.

Dinie en Diny tijdens de lessen van Jaarprogramma Vergulden. Twee ervaren schilders- vergulders. En steeds blijven leren!

Oefeningen uit het Jaarprogramma Vergulden door Diny:

De aanbidding van het Lam Gods in Flexlessen

Diny met Vakdocent Manal Naffouj van wie zij zoveel leert.

 

Het is april 2021, als Corona hoogtij viert. Het leven is saai, haar man had een hernia, het regende, je kon de deur niet uit. In die periode is Diny begonnen aan haar meesterwerk: De aanbidding van het Lam Gods een religieus veelluik van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck, voltooid omstreeks 1432. Het werk, een hoogtepunt van de Vlaamse Primitieven, is op eikenhout geschilderd in opdracht van de Gentse burger-koopman Joos Vijd als altaarstuk voor de Vijdkapel in de Sint-Baafskathedraal van Gent. Op één gestolen paneel na, de Rechtvaardige rechters, is het schilderij intact te bewonderen in dat kerkgebouw. Details, inzoomen tot op de millimeter? Dat kan via deze link.

Klik voor vergroting:

Het tweeluik, details van het altaarstuk uit Gent. Ei-tempera op lindehout beide panelen 25 x 50 cm

Via online lessen en met behulp van de kritische blik van Vakdocent Manal heeft zij twee van deze luiken geschilderd. Het duurde ongeveer 300 uur voordat deze twee werken af waren. Laag op laag, steeds kleine onderdelen schilderend, heeft zij dit prachtige werk gemaakt. Deze twee boogluiken zullen onderdeel zijn van de werken die beoordeeld gaan worden om Meester Verluchter te worden. Lees hier meer over het altaarstuk in Gent.

Lam Gods in de Bataafskerk in Gent

Lees hier alles over het bezoeken van dit prachtige werk in Gent, de restauratie-periode en de speciale exposities hieraan gewijd. En het bezoekerscentrum, speciaal gebouwd voor het Van Eyckjaar.

Maria van Gelre tijdens de Flexlessen

Het origineel uit het Getijdenboek Maria van Gelre

Haar volgende schilderij zal een afbeelding zijn uit het gebedenboek van Maria van Gelre. Op dit schilderij voorspelt de Tiburtijnse Sibille aan Keizer Augustus de geboorte van Jezus. Dit keer gaat zij gebruik maken van echt goud en diverse verguldtechnieken. Het belooft weer een Meesterwerk te worden!

Marja in gesprek met Diny op een mooie oktober dag

Ook goed leren schilderen met deze oude schildertechnieken?
Dat kan tijdens Flexlessen of tijdens de Vakopleiding Italiaanse & Vlaamse Renaissance