,,Als kind heb ik veel getekend, maar studie en werk gingen op een zeker moment voor. Toen ik 35 werd heb ik nog een cursus gevolgd bij Marianne Snoek van Sophia Academie voor creatieve ontwikkeling. Het betrof de workshop Leren Tekenen over tekenen naar de waarneming. Ook hier ben ik niet verder mee gegaan totdat ik 7 jaar geleden in Vianen ging wonen en dacht ik nu ga ik er toch echt werk van maken.’’

Daar nam Diana schilderles, bij Schilderschool De Prenter.
6,5 jaar lang.
Petra Smits leerde haar de eerste beginselen van het schilderen met olieverf.
Een vriendin vertelde Diana dat Elly de Bruin uit Vianen bij BM schilderde en daar heel enthousiast over was en dat het onderwijs daar op een hoog niveau stond.
Dat maakte haar nieuwsgierig en ze besloot vorig jaar 4 dagen mee te doen met Pink Flow.

Melkmeisje

Melkmeisje

,,Het was gezellig, relaxed, ik kon mijn eigen voorbeeld meenemen & ongestoord 4 dagen schilderen, ook in de avonduren. Inspirerend was ook dat alle technieken door de medeschilders door elkaar gedaan werden. Ik heb toen het Melkmeisje van Vermeer gedaan d.w.z. alleen het meisje. De achtergrond vergat ik maar voor het gemak. Op een paneel van 30 x 40 cm. Daar zit dan wel een volledige werkweek in. Ik werd enorm geholpen door Marjan & Maria, maar tegelijkertijd mocht ik ook mijn eigen gang gaan. En mij werd geleerd goed te kijken. Naar kleurschakeringen enz. Dat lukte mij niet altijd, maar ik leerde veel onder het schilderen. Bij De Prenter had ik weliswaar met olieverf geschilderd, maar hier leer je het echt! Ik was een grootverbruiker van liquin, dat ben ik nu een beetje aan het afbouwen.

 

 

Ets met suikerwater.

Ets met suikerwater.

Ik grasduin ook graag bij allerlei scholen. In Amsterdam volg ik les in etsen en aquarelleren, bij MK24 aan de Mauritskade. Daar zitten net als hier, vakmensen, die het goed kunnen uitleggen. Er staan ook nog oude etspersen. Ik heb een aantal etscursussen gevolgd bij Guus Glass. Ik heb een ets gemaakt met suikerwater en oostindisch inkt, een techniek die ik niet kende.

 

 

Aquarel, 50 x 70 cm.

Aquarel, 50 x 70 cm.

Van de aquarellist Jan Baas heb ik daar les in gehad en die heeft me echt in vlakken leren kijken. De lessen daar worden gegeven door enthousiaste oude rotten, een enthousiasme die ik ook bij BM tref. Je ziet dat de docenten hier er zelf ook plezier in hebben. Als de docent begint te glimmen dan is het goed. Maria, Manal en Marjan hebben  zichtbaar plezier in wat ze aan het doen zijn. Ze hebben, lijkt wel, een missie.’’

Diana Bosma heeft 1 broer en is in 1970 geboren in Driebergen, maar bracht haar jeugd in Gouda door.
Haar moeder was kunstzinnig en vader zat in het speciaal onderwijs, o.a. bij een LOM-school.
Naar musea gingen zij eigenlijk alleen in de vakanties die ze hoofdzakelijk in Zeeland doorbrachten.
Zij herinnert zich het Zeeuws museum in Middelburg met het krekeldoosje uit de VOC-tijd. Het idee dat dit een paar honderd jaar oud was, dat je als het ware terug ging in de tijd, fascineerde haar.

Zij is van huis uit scheikundige, werkt bij een verzekeringsbedrijf in de actuariële hoek. In de financiële dienstverlening werken veel beta’s. Exact bezig zijn aan de economische kant. Toen ze daar inrolde bleek ze de hele regelgeving leuk te vinden. Binnenkort gaat ze naar een compliance functie waarin risico’s bekeken worden en regelgeving uitgezocht moet worden.
Een drukke baan waarbij Diana het toch noodzakelijk vindt iets voor zichzelf te doen, schilderen bij BM dus.
En zingen in een projectkoor bij het Nieuwegeins Amateur Symfonie Orkest, het NAS. Ieder jaar voert het NAS een requiem uit. Dit jaar zouden er twee herdenkingsconcerten op 3 en 4 mei worden gegeven, maar ja corona…
Op het programma stond The Great War Symphony van Patrick Hawes voor koor, solisten en orkest.

,,Ik ben nu bezig met het paard van de Vorst-opleiding en toen dit voorbij kwam dacht ik ,,Ja, dit is wat ik bedoel’’. Naar aanleiding hiervan heb ik ook een paardenboekje gemaakt. Zelf getekend met illustratiestiften. Blanco vouwboekje gekocht en tekenen maar. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken rondom het onderwerp dat ik schilder. Ik maak ook zelf mijn ansichtkaarten. Dat is het leuke van deze tijd, al die nieuwe ontwikkelingen. De Geit en De Uil zijn de volgende schilderstukken die ik ga maken.

Boven boekje met aan beide zijden tekeningen van  Diana & haar paard in wording.

Het met elkaar werken bij BM helpt wel om een schilderij goed te krijgen. Mijn opzet is om hier de technieken eigen te maken en op een zeker moment eigen werk te maken. Ik ontdek hier technieken waarvan ik denk dat ik die bij mijn vrije werk zal kunnen gebruiken.

De vierdaagse workshop Portretten in grijstonen ga ik binnenkort volgen. Mijn doel is stillevens te maken en daarna portretten.

Thuis heb ik een prachtige werkplek, daar teken ik graag maar om daar met olieverf te gaan schilderen… daar heb ik toch wel wat voorbehoud bij. Vandaar ook de Vorst-opleiding.

In de kerk werd vorig jaar zomer een serie preken gehouden waar ik de illustraties bij heb gemaakt. Deze volgen in grote lijnen het verhaal van de dominee, maar mijn tekening vertellen ook hun eigen verhaal. De dominee vertelt mij het verhaal van b.v. Jacob en Esau en waar hij naar toe wil met deze preek. Daarbij maak ik wat proeftekeningen. De dominee vertelt me dan of ik in de juiste richting zit. Het is een wisselwerking, mijn tekeningen ondersteunen de preek terwijl ze gelijktijdig ook een eigen verhaal vertellen. Als we er uit zijn worden de tekeningen gedigitaliseerd want ze moeten wel tijdens de preek getoond kunnen worden. En op het juiste moment. En als dit lukt merk je ook dat het verhaal beter blijft hangen.

Adam & Eva.

 Ik vind het leuk te weten hoe olieverf opdroogt en wat er met de diverse pigmenten aan de hand is. De chemische formules hoef ik niet te weten. Ik vind het al een hele kunst om het mooie uit de verf te halen.

In Vianen kocht ik onlangs een foto